استاندار کرمانشاه از شروع آیین رسمی خدمات رسانی به زائران اربعین حسینی از ۱۶ مرداد ماه امسال در مرز رسمی خسروی خبر داد.

محمد طیب صحرایی روز چهارشنبه‌ در جلسه ستاد اربعین استان کرمانشاه در محل پایانه مرزی خسروی با تاکید بر پیگیری مصوبه های این ستاد در حوزه های مختلف اجرایی توسط کمیته های مربوطه با حساسیت و جدیت، گفت: تمامی ظرفیت های لازم برای تسهیل در تردد زائران و رفاه حال آن ها با توجه به گرمای هوا، به کارگیری شده تا زائران بتوانند با سهولت و آرامش از کرمانشاه و مرز خسروی به سمت کربلای معلا تردد کنند.

ارتقای وضعیت حمل و نقل و توسعه ی پارکینگ های مرزی و شهرستان قصرشیرین، ایجاد شرایط اسکان و پذیرایی و توزیع آب آشامیدنی، تقویت بخش های بهداشتی، جمع آوری زباله، توسعه سایبان ها و اماکن اقامتی و استراحت و توقف زائران در مرز خسروی از دیگر تمهیدات فراهم شده برای زائران بود که استاندار کرمانشاه در خصوص آن ها سخن گفت.

صحرایی همچنین از برپایی سه بیمارستان موقت در محل سه راهی نصرآباد در حوزه انتهایی قصرشیرین به مرز خسروی، قرارگاه وزارت دفاع در مسیر سه کیلومتری منتهی به مرز و نقطه صفر مرزی برای ارایه خدمات درمانی به زائران اربعین خبر داد.

استاندار کرمانشاه با اشاره به بعد فرهنگی کنگره عظیم اربعین بر بهره برداری فرهنگی در حوزه های ملی و بین المللی در این خصوص نیز تاکید کرد.

وی گفت: ترانزیت سوخت و صادرات نیز در ایام اربعین کماکان از مرزهای قصرشیرین ادامه دارد و در این زمینه به دنبال توازن و مدیریت تردد کامیون‌ها و ترانزیت بر اساس شرایط موجود و همزمانی با تردد زائران هستیم.

او از تمامی زائران دعوت کرد تا مرز خسروی را به عنوان قدیمی ترین، اصلی ترین و نزدیکترین و آسان‌ترین مرز برای تردد به کربلای معلا انتخاب کنند.

استاندار کرمانشاه ادامه داد: زائرانی که از مرز خسروی به کربلای معلا تردد کنند امکان زبارت کاظمین و سامرا در مسیر رفت و برگشت خود را دارند و این می تواند تجربه شیرینی را برای زوار رقم بزند.

او همچنین از توافق با کشور عراق و پیگیر های لازم برای برپایی موکب های خدمات رسانی به زوار و استقرار سرویس های حمل و نقل در منذریه (آنسوی مرز خسروی) تا پایانه ی مسافری حسینیه ی بغداد جهت جابجایی و انتقال زوار خبر داد.

دبیر ستاد اربعین استان کرمانشاه نیز گفت: تمامی مقدمه های لازم برای پذیرایی ومیزبانی زائران در مرز خسروی فراهم شده است.

سید جعفر امامیان از استقرار کمیته های ستاد اربعین از ۱۵ مرداد ماه در محل قرارگاه مرکزی اربعین در مرز خسروی خبرداد و افزود: اقدامات ترافیکی، برپایی موکب ها، آماده سازی پارکینگ ها و پیش بینی های لازم در راستای تامین اب آشامیدنی و یخ مورد نیاز موکب ها و استقرار اتوبوس های ناوگان حمل و نقل برای جابجایی زائران و دیگر موارد لازم توسط کمیته ها فراهم شده و همه پای کارند تا زمینه ی رضایتمندی زائران در این مرز را فراهم کنیم.

سردار محمد نظر عظیمی، فرمانده قرارگاه منطقه ای نجف اشرف نیروی زمینی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی نیز در این جلسه با اشاره به ایجاد پارکینگ درحاشیه ی جاده ترانزیتی برکت از ۲ برابر شدن ظرفیت پارک خودروهای سواری زائران تا ۴۰ هزار دستگاه خودروی دراین توقفگاه در مرز خسروی خبرداد.

قصرشیرین در غرب کرمانشاه با بیش از ۲۷ هزار نفر جمعیت و افزون بر ۱۸۶ کیلومتر مرز با عراق دارای ۲ مرز رسمی خسروی و پرویزخان است.

مرز خسروی در گذشته جزئی از راه ابریشم بوده که خسروی - منذریه مسیر اصلی به سمت جاده بغداد پایتخت کشور عراق و سپس بندر حلب در سوریه و ساحل دریای مدیترانه بود.

خسروی در فاصله ۱۵ کیلومتری قصرشیرین تا بغداد پایتخت عراق ۱۹۰، نجف ۳۸۰، کربلا ۳۰۰، کاظمین ۲۰۳ و سامرا ۳۲۶ کیلومتر فاصله دارد و به دلیل مسافت کوتاهی که نسبت به سایر مرزهای کشورمان با شهرهای زیارتی و مهم عراق دارد، کانون مهم تردد مسافر و زائر ایرانی و عراقی است.

قصرشیرین ۱۴ واحد اقامتی شامل هتل و مهمانپذیر درجه یک تا سه با ۳۲۲ اتاق و یک هزار و ۲۰۰ تخت دارد و زائرانی که مرز خسروی را برای ورود به عراق انتخاب می‌کنند پس از عبور از شهرهای دیالی و بغداد به کاظمین سپس کربلا و نجف می‌رسند، همچنین پیش از زیارت امام حسین به امامان مدفون در کاظمین و سامرا مشرف می‌شوند.

برچسب ها: مرز خسروی ، اربعین
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.